
Zawieranie i przedłużanie umowy najmu tymczasowego pomieszczenia.
URZĄD MIASTA PIEKARY ŚLĄSKIE
Nazwa komórki organizacyjnej: Biuro Gospodarki Mieszkaniowej.
Nr karty: BGM.1611.4.2023
TYTUŁ KARTY/NAZWA PROCEDURY:
Zawieranie i przedłużanie umowy najmu tymczasowego pomieszczenia.
OGÓLNY OPIS:
Umowę najmu tymczasowego pomieszczenia zawiera się na czas oznaczony, nie krótszy niż miesiąc i nie dłuższy niż 6 miesięcy. Najem ten po upływie oznaczonego w umowie czasu przedłużyć można na następny okres, jeżeli najemca nadal znajduje się w sytuacji uzasadniającej zawarcie takiej umowy.
Umowę najmu tymczasowego pomieszczenia zawiera się z osobą, wobec której wszczęto egzekucję na podstawie tytułu wykonawczego, w którym orzeczono obowiązek opróżnienia lokalu służącego zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, bez prawa do najmu socjalnego lokalu lub lokalu zamiennego.
Prawo do tymczasowego pomieszczenia nie przysługuje dłużnikowi, jeżeli:
- z tytułu wykonawczego wynika, że nakazanie opróżnienia lokalu zostało orzeczone z powodu stosowania przemocy w rodzinie lub z powodu rażącego wykraczania przeciwko porządkowi domowemu albo niewłaściwego zachowania czyniącego uciążliwym korzystanie z innych lokali w budynku, albo dłużnik dokonał zajęcia opróżnionego lokalu bez tytułu prawnego;
- dłużnik został zobowiązany do opróżnienia lokalu zajmowanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego, a właściciel lokalu wywiązał się ze wszystkich prawem przewidzianych obowiązków;
- dłużnik został zobowiązany do opróżnienia tymczasowego pomieszczenia;
- dłużnik został zobowiązany do opróżnienia lokalu zajmowanego na podstawie umowy najmu instytucjonalnego lokalu;
- dłużnik został zobowiązany do opróżnienia lokalu zajmowanego na podstawie umowy najmu instytucjonalnego z dojściem do własności.
WYMAGANE DOKUMENTY:
-
wypełniony i podpisany przez stronę oraz potwierdzony przez właściciela lub zarządcę budynku formularz „Wniosek o zawarcie umowy najmu tymczasowego pomieszczenia”, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej karty,
-
zaświadczenia z zakładów pracy na druku stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej karty o wysokości dochodów lub zaświadczenia z Powiatowego Urzędu Pracy, a w razie braku możliwości ich uzyskania inne dokumenty potwierdzające dochody z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających datę rozpatrzenia wniosku,
-
deklaracja o wysokości dochodów na druku stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej karty,
-
oświadczenie o stanie majątkowym stanowiącym załącznik nr 4 do niniejszej karty,
-
oryginał umowy najmu tymczasowego pomieszczenia i ostatni aneks, jeśli był wydany lub potwierdzone przez ADM za zgodność z oryginałem kopie tych dokumentów,
-
pisemne pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo potwierdzona kopia) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
SPOSÓB DOSTARCZENIA DOKUMENTÓW:
Wypełniony, podpisany przez stronę i potwierdzony przez zarządcę lub właściciela budynku wniosek można złożyć osobiście lub przez wyznaczonego Pełnomocnika w godzinach pracy Urzędu Miasta w Piekarach Śląskich w Punkcie Informacyjnym Obsługi Mieszkańców (parter Urzędu Miasta ul. Bytomska 84 oraz parter Urzędu Miasta ul. Bytomska 92) lub w Biurze Gospodarki Mieszkaniowej Urzędu Miasta ul. Bytomska 92 pok. 108, tel. 32/7761451, 32/7761459 w godz. pracy (poniedziałek 7.30 – 17.00, wtorek-czwartek 7.30 - 15.30, piątek 7.30 - 14.00) lub przesłać drogą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.
OPŁATY:
Wniosek jest wolny od opłat. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa wymagane jest wniesienie opłaty w wysokości 17 zł.
W/w kwotę można uiścić:
-
w kasie Urzędu Miasta (ul. Bytomska 84, pokój nr 1 - parter) w godzinach pracy: poniedziałek 7.30 – 16.30, wtorek-czwartek 7.30 – 15.00, piątek 7.30 – 13.30;
-
przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta: PKO Bank Polski SA, nr konta: 08 1020 2313 0000 3802 0556 3566;
-
przekazem pocztowym.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
TERMINY I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
W sytuacji spełniania warunków określonych w uchwale Rady Miasta Piekary Śląskie najem tymczasowego pomieszczenia zostaje przedłużony na kolejny okres.
W terminie od miesiąca do dwóch od momentu złożenia kompletnego wniosku udzielana jest odpowiedź:
-
pozytywna i podpisywany jest aneks przedłużający okres najmu tymczasowego pomieszczenia,
-
negatywna o niespełnieniu kryteriów uprawniających do przedłużenia okresu najmu tymczasowego pomieszczenia.
INFORMACJE NA TEMAT PRZEBIEGU SPRAWY:
Informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się osobiście lub telefonicznie:
Biuro Gospodarki Mieszkaniowej Urzędu Miasta Piekary Śląskie, ul. Bytomska 92 108 tel. 32/7761451, 32/7761459 w godz. pracy (poniedziałek 7.30 – 17.00, wtorek-czwartek 7.30 - 15.30, piątek 7.30 - 14.00).
TRYB ODWOŁAWCZY:
Podanie o ponowne rozpatrzenie wniosku skierowane do Prezydenta Miasta Piekary Śląskie.
SKARGI I WNIOSKI:
1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
-
pisemnie przy pomocy formularza elektronicznego Skarga lub Wniosek dostępnego w dziale Inne na platformie SEKAP pod adresem www.sekap.pl, poprzez skrzynkę kontaktową PeUP,
-
pisemnie pocztą tradycyjną,
-
pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy,
-
ustnie bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu,
-
skargi i wnioski przyjmuje Prezydent Miasta Piekary Śląskie lub upoważniona osoba w każdy poniedziałek w godz. od 13.00 – 17.00; numer telefonu (32) 39 39 358.
2. Skargi i wnioski są wolne od opłat.
PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z dnia 21.06.2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 725), Uchwała Nr XII/145/19 Rady Miasta Piekary Śląskie z dnia 29.08.2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Piekary Śląskie (tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2019 r., poz. 6084), Zarządzenie nr ORo.0050.597.2019 Prezydenta Miasta Piekary Śląskie z dnia 19 września 2019 r. w sprawie ustalania okresu, na jaki będą zawierane umowy najmu socjalnego lokalu oraz umów najmu tymczasowego pomieszczenia, Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 z późn. zm.).
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH:
Złożenie wraz z wnioskiem dokumentów zawierających dane osobowe, które wykraczają ponadto co wymagane przepisami prawa (informacje nieobowiązkowe, wykraczające ponad to co, wynika z druku wniosku), jest równoznaczne z dobrowolnym wyrażeniem zgody na przetwarzanie tychże danych.
Poprzez zgodę na przetwarzanie danych osobowych, należy rozumieć dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli osoby, której dane dotyczą, poprzez wyraźne działanie potwierdzające przyzwolenie do przetwarzania danych osobowych, polegające na złożeniu dokumentów z danymi osobowymi wraz z niniejszym wnioskiem.
Klauzula informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, iż:
-
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Piekary Śląskie z siedzibą przy ul. Bytomskiej 84, 41-940 Piekary Śląskie, tel. +48 (32) 39-39-411 (sekretariat); e-mail: um@piekary.pl, www.bip.piekary.pl.
-
Wyznaczony został Inspektor Ochrony Danych, z którym można się skontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych pod adresem e-mail: dane.osobowe@piekary.pl lub pisemnie na adres siedziby Administratora wskazany powyżej. Jakakolwiek zmiana osoby wyznaczonej na Inspektora Ochrony Danych nie będzie wpływała na wskazane sposoby kontaktu.
-
W celu rozpatrzenia wniosku dotyczącego spraw mieszkaniowych Gminy Piekary Śląskie Pani/Pana dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit c i e oraz art. 9 ust. 2 lit g RODO, w związku z Ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego oraz Uchwałą nr XII/145/19 Rady Miasta w Piekarach Śląskich z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Piekary Śląskie.
W zakresie danych nadmiarowych, podstawą przetwarzania jest świadomie i dobrowolnie udzielona zgoda, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. a oraz art. 9 ust. 2 lit. a RODO.
Z poszanowaniem poufnego charakteru Pana/Pani danych, w tym stosując mechanizmy minimalizujące liczbę przekazywanych danych oraz ograniczając możliwość przekazywania danych o charakterze wrażliwym, Pani/Pana dane osobowe będą ujawniane podmiotom i osobom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, Zakładowi Gospodarki Mieszkaniowej z siedzibą przy ul. Gen. Jerzego Ziętka 60, 41- 940 Piekary Śląskie, Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Rodzinie w Piekarach Śląskich przy ul. Biskupa Nankera 103, operatorowi pocztowemu lub kurierowi w celu przekazywania korespondencji papierowej oraz podmiotom przetwarzającym:
- Asseco Data S.A. z siedzibą przy ul. Podolskiej 21, 81-321 Gdynia, której powierzono dane w związku z asystą techniczną zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania miastem w Urzędzie Miasta Piekary Śląskie;
- LTC Sp. Z o.o. z siedzibą przy ul. Pabianickiej 159/161, 93-490 Łódź, której powierzono dane w związku z asystą techniczną elektronicznego systemu obiegu dokumentów w Urzędzie Miasta Piekary Śląskie;
Ponadto, ze względu na konieczność kontroli społecznej, Pani/Pana dane osobowe mogą zostać upublicznione na listach osób, z którymi powinny być zawierane umowy najmu, zgodnie z postanowieniami Uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
-
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane jedynie w okresie niezbędnym do realizacji celu, o którym mowa w pkt 3. Po zrealizowaniu tego celu dane osobowe będą przechowywane w celach archiwalnych zgodnie z Załącznikiem nr 3 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.:
- w przypadku zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego - 5 lat od momentu jej wygaśnięcia,
- w przypadku niezawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego - 10 lat.
Okres ten może ulec zmianie, w przypadku zmiany przepisów prawa.
-
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do żądania ich sprostowania w takim zakresie, w jakim wskazane dane są niezgodne ze stanem faktycznym, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Ponadto ma Pani/Pan prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz do przenoszenia danych, jeżeli są one przetwarzane na podstawie zgody lub w celu zawarcia i realizacji umowy. W celu skorzystania z ww. należy skontaktować się z Administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych.
-
Administrator danych osobowych, w przypadkach wskazanych w art. 17 ust. 3 lit. b RODO, ma prawo odmówić usunięcia Pani/Pana danych osobowych.
-
Przysługuje Pani/Panu prawo do wycofania udzielonej wcześniej zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody pozostanie bez wpływu na przetwarzanie danych osobowych, którego dokonano przed jej wycofaniem.
-
Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego ds. ochrony danych osobowych - Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, iż przepisy RODO zostały naruszone.
-
W zakresie danych wymaganych w niniejszym formularzu, podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem ustawowym. Niepodanie danych uniemożliwia Administratorowi realizację celów wskazanych w pkt 3. W zakresie danych niewymaganych w formularzu wniosku, podanie przez Panią/Pana danych osobowych, jest dobrowolne.
-
Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.
INFORMACJE DODATKOWE:
Za osoby uprawnione do przedłużenia najmu tymczasowego pomieszczenia uważa się osoby, które znajdują się w niedostatku, a ich średni miesięczny dochód na jednego członka rodziny (gospodarstwa domowego), w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nie przekracza 75% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 50% w gospodarstwie wieloosobowym.
Wyżej wymieniony dochód może zostać przekroczony nie więcej niż o 20% w/w progu dochodowego.
Jeżeli najemca spełnia powyższy warunek, umowę najmu tymczasowego pomieszczenia można po upływie oznaczonego w niej czasu przedłużyć aneksem na następny okres.
FORMULARZE:
-
Wniosek o zawarcie umowy najmu tymczasowego pomieszczenia.
-
Zaświadczenie o dochodach.
-
Deklaracja o wysokości dochodów.
-
Oświadczenie o stanie majątkowym.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Załączniki
Deklaracja o wysokości dochodów (64.7kB) | ![]() |
![]() |
OŚWIADCZENIE O STANIE MAJĄTKOWYM (186.1kB) | ![]() |
![]() |
wniosek na tymczasowe pomieszczenia (279.9kB) | ![]() |
![]() |
zaświadczenie o dochodach (244kB) | ![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Piotr Kałdonek |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Piotr Kałdonek |
Data wprowadzenia: | 2023-10-02 12:07:52 |
Opublikował: | Piotr Kałdonek |
Data publikacji: | 2023-10-03 08:47:59 |
Ostatnia zmiana: | 2023-10-03 08:48:01 |
Ilość wyświetleń: | 88 |