Nazwa komórki organizacyjnej: Wydział Organizacyjny
Nr karty : ORo.1611.5.2019
TYTUL KARTY/NAZWA PROCEDURY :
Rzeczy Znalezione
OGÓLNY OPIS :
1. Do Referatu Organizacyjnego Urzędu Miasta przyjmowane są rzeczy znalezione na terenie Miasta Piekary Śląskie, za wyjątkiem:
- rzeczy znalezionych w budynkach publicznych, w pomieszczeniach otwartych dla publiczności oraz rzeczy znalezionych w środkach transportu publicznego – wówczas znalazca obowiązany jest oddać rzecz znaleziona do zarządcy budynku lub pomieszczenia bądź zarządcy środka transportu publicznego, który po upływie 3 dni przekazuje rzecz staroście, chyba ze w tym terminie zgłosi się osoba uprawniona do odbioru
- rzeczy, której szacunkowa wartość nie przekracza 100 złotych chyba ze jest to rzecz
o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej; w przypadku odmowy przyjęcia rzeczy znalazca albo właściwy zarządca może postąpić z rzeczą według swojego uznania.
- rzeczy, co do których istnieje domniemanie, ze zostały porzucone z zamiarem wyzbycia
się ich własności,
- w przypadku gdy przechowanie lub oddanie rzeczy przez znalazcę jest niemożliwe albo połączone z niebezpieczeństwem pogorszenia się rzeczy, trudnościami lub znacznymi kosztami; wówczas znalazca może ograniczyć się do wskazania osobie uprawnionej
do odbioru rzeczy, właściwemu staroście lub właściwemu zarządcy miejsca, w którym
się znajduje.
2. Kto znalazł rzecz zgubiona, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym osobę uprawniona
do odbioru rzeczy. Jeżeli znalazca nie zna osoby uprawnionej do jej odbioru, nie zna jej miejsca pobytu, niezwłocznie zawiadamia o znalezieniu rzeczy starostę.
3. Rzecz zostaje wydana pod warunkiem uprawdopodobnienia przez właściciela prawa do jej posiadania lub przedłożenia aktualnego pozwolenia jeśli posiadanie rzeczy tego wymaga.
4. Znalazca może zadać znaleźnego w wysokości 10% wartości rzeczy.
5. Koszty przechowywania i sprzedaży rzeczy oraz utrzymania jej w należytym stanie, a także koszty poszukiwań, do wysokości wartości rzeczy w dniu odbioru, obciążają uprawnionego do odbioru.
6. Wydanie rzeczy następuję za okazaniem dowodu tożsamości uprawnionego do odbioru rzeczy
i pod warunkiem uiszczenia opłaty w wysokości kosztów obsługi i przechowywania rzeczy poniesionych przez starostę, o których mowa w pkt.4.
7. W przypadku gdy rzecz znaleziona nie została odebrana przez osobę uprawniona do jej odbioru
w terminie określonym w art. 187 Kodeksu cywilnego, zawiadamia się o tym znalazcę oraz wzywa do odbioru w terminie, nie krótszym niż 2 tygodnie, z pouczeniem, ze w przypadku nieodebrania rzeczy w tym terminie jej właścicielem stanie się starosta.
WYMAGANE DOKUMENTY :
- Przy oddawaniu rzeczy znalezionych: zawiadomienie o znalezieniu rzeczy (pisemne
lub ustne).
- Przy poszukiwaniu zagubionej rzeczy: zapytanie (pisemne lub ustne) osoby poszukującej swojej rzeczy na temat rzeczy znalezionych (wniosek jest wolny od opłat).
- Przy wystąpieniu o wydanie rzeczy znalezionej
- pisemny wniosek o wydanie rzeczy znalezionej zawierający jej szczegółowy opis (cechy charakterystyczne, znaki szczególne), określenie miejsca zagubienia,
- dowód dokonania opłaty (jeśli przechowywanie rzeczy pociągnęło za sobą koszty),
- dowód tożsamości do wglądu przy odbiorze rzeczy.
SPOSÓB DOSTARCZENIA DOKUMENTÓW
Dokumenty można przesłać poczta tradycyjna (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym), złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy, przesłać droga elektroniczna
na adres email um@piekary.pl, przesłać droga elektroniczna przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP:
- podpisując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub
- podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
Urząd Miasta Piekary Śląskie ul. Bytomska 84 lub Bytomska 92 - Punkt Informowania Mieszkańców - parter, numer telefonu: (32) 77 61 430 i (32) 39 39 364, godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 17:00 wtorek - czwartek 7:30 - 15:30 piątek 7:30 - 14:00.
W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.
OPŁATY :
- Wydanie znalezionej rzeczy związane jest z uiszczeniem opłaty.
- Termin wniesienia opłaty: przed wydaniem rzeczy.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto Urzędu Miasta Piekary Śląskie przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
- Postępowanie w zakresie zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz zapytania o rzecz znaleziona nie podlega opłacie.
Opłaty można dokonać w Kasie Urzędu Miasta Piekary Śląskie: parter, pokój nr 1
poniedziałek od godz.7.30 - 16.30,
wtorek - czwartek od godz. 7.30 – 15.00
piątek od godz. 7.30 – 13.30
lub na konto bankowe: PKO Bank Polski SA Urząd Miasta Piekary Śląskie - Dochody
97 1020 2313 0000 3602 0556 3517
TERMINY I SPOSÓB ZALATWIENIA SPRAWY :
1. W przypadku zawiadomienia o znalezieniu rzeczy albo znalezieniu oraz przyjęciu rzeczy
do Referatu Organizacyjnego Urzędu Miasta wydawane jest poświadczenie - odpowiednio: przyjęcia zawiadomienia o znalezieniu rzeczy albo znalezieniu oraz przyjęciu rzeczy:
- od reki - przy kontakcie bezpośrednim.
- w terminie do 7 dni - przy załatwianiu sprawy droga pocztowa.
2.Udzielanie informacji osobom poszukującym swoich rzeczy na temat rzeczy znalezionych dokonywane jest:
- przy ustnym zapytaniu - od reki.
- przy pisemnym zapytaniu - w terminie do 7 dni.
3. W przypadku wydawania rzeczy znalezionych:
- termin do podjęcia rzeczy znalezionych wynosi 1 rok od dnia doręczenia wezwania osobie uprawnionej do odbioru.
- w razie niemożności wezwania - termin dla podjęcia rzeczy znalezionych wynosi 2 lata od dnia jej znalezienia (wezwania na tablicy informacyjnej w siedzibie urzędu, na okres 1 roku i ogłoszenia w BIP)
4.W przypadku dokonywania zawiadomienia lub oddawania rzeczy do Referatu Organizacyjnego Urzędu Miasta oraz zapytania o rzeczy znalezione dokument kończący sprawę może być odebrany przez zawiadamiającego/pytającego:
- droga elektroniczna poprzez skrzynkę kontaktowa PeUP.
- poprzez pocztę tradycyjna.
- osobiście w siedzibie urzędu.
5.O formie odbioru decyduje zawiadamiający/pytający w formularzu zawiadomienia/zapytania.
INFORMACJE NA TEMAT PRZEBIEGU SPRAWY :
Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście lub telefonicznie:
Urząd Miasta ul. Bytomska 84, Referat Organizacyjny, pokój nr 212 - II piętro; numer telefonu: (32) 39 39 383, (32) 77 61 482; godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 17:00, wtorek - czwartek 7:30 - 15:30, piątek 7:30 - 14:00.
TRYB ODWOLAWCZY :
Tryb odwoławczy nie występuję.
SKARGI I WNIOSKI :
Skargi i wnioski związane z praca urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
1. przy pomocy formularza elektronicznego Skarga lub Wniosek dostępnego w dziale Inne na stronie www.sekap.pl,
2. przesłać droga elektroniczna na adres email um@piekary.pl lub przesłać droga elektroniczna przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP:
? podpisując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub
? podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,
3. przesłać poczta tradycyjna,
- złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy (Urząd Miasta Piekary Śląskie
ul. Bytomska 84 lub ul. Bytomska 92 - Punkt Informowania Mieszkańców - parter, numer telefonu: (32) 77 61 430 i (32) 39 39 364, godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 17:00, wtorek - czwartek 7:30 - 15:30, piątek 7:30 - 14:00.
Skargi i wnioski przyjmuje Prezydent Miasta lub upoważniona osoba w każdy poniedziałek od 13:00 - 17:00; numer telefonu: (32) 39 39 358.
Skargi i wnioski są wolne od opłat.
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 908).
2. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jednolity Dz. U. 2019 r. poz. 1145)
3. Kodeks postępowania cywilnego -ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. (tekst jednolity Dz. U z 2019 r. poz. 1460 z późn. zm.).
4. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1438 z późn. zm.).
INFORMACJE DODATKOWE :
Wykaz rzeczy znalezionych, znajduje się w Referacie Organizacyjnym Urzędu Miasta na stronie internetowej pod adresem www.bip.piekary.pl, w zakładce Rzeczy Znalezione oraz na tablicy informacyjnej.
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych prosimy o zapoznanie
się z poniższymi informacjami:
1. Administratorem danych osobowych, które zostały nam przez Pana/Panią przekazane jest Prezydent Miasta Piekary Śląskie z siedzibą przy ul. Bytomskiej 84, 41-940 Piekary Śląskie, tel.: +48 (32) 39-39-411 (sekretariat); e-mail: um@piekary.pl, bip.piekary.pl;
2. W sprawach z zakresu ochrony swoich danych osobowych, ma Pani/Pan prawo skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych wyznaczonym przez administratora:
a) drogą mailową na adres dane.osobowe@piekary.pl
b) pisemnie na adres siedziby Administratora wskazany powyżej.
Jakakolwiek zmiana osoby wyznaczonej na Inspektora ochrony danych nie będzie wpływała na wskazane sposoby kontaktu.
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu prowadzenia postępowania w sprawach odbierania zawiadomień o znalezieniu rzeczy, przyjmowania i przechowania rzeczy znalezionych oraz poszukiwania osób uprawnionych do ich odbioru, w myśl postanowień art. 12 ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o rzeczach znalezionych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO (przetwarzanie niezbędne do realizacji obowiązku prawnego).
4. Z poszanowaniem poufnego charakteru Pani/Pana danych, w tym stosując mechanizmy minimalizujące liczbę przekazywanych danych oraz ograniczając możliwość przekazywania danych o charakterze wrażliwym, Pani/Pana dane mogą być ujawniane podmiotom i osobom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, operatorowi pocztowemu lub kurierowi, podmiotowi przetwarzającemu:
· LTC Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Pabianickiej 159/161, 93-490 Łódź, której powierzono dane
w związku z asystą techniczną elektronicznego systemu obiegu dokumentów w Urzędzie Miasta Piekary Śląskie.
Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu – wyłącznie jeśli dane będą upubliczniane.
5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane jedynie w okresie niezbędnym do realizacji celu, o którym mowa w ust. 3. Po zrealizowaniu tego celu dane osobowe będą przechowywane w celach archiwalnych przez okres 5 lat z ewentualnym przedłużeniem wynikającym z ekspertyzy Archiwum Państwowego – zgodnie z załącznikiem nr 3 Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Okres przechowywania może ulec zmianie w związku ze zmianami przepisów prawa.
6. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do żądania ich sprostowania w takim zakresie, w jakim wskazane dane są niezgodne ze stanem faktycznym, usunięcia, jeżeli dane nie są niezbędne do wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej oraz do ograniczenia przetwarzania. Ponadto ma Pani/Pan prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. W celu skorzystania z ww. należy skontaktować się z administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych.
7. Administrator danych osobowych, w przypadkach wskazanych w art. 17 ust. 3 lit. b RODO, ma prawo odmówić usunięcia Pani/Pana danych osobowych.
8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego ds. ochrony danych osobowych – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, iż przepisy RODO zostały naruszone.
9. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Jest Pani/Pan zobowiązana/y do ich podania, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie niemożność weryfikacji posiadanych uprawnień do ewentualnego przekazania rzeczy znalezionej.
10. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.
FORMULARZE
1. protokół przyjęcia zawiadomienia o znalezieniu rzeczy albo znalezieniu oraz przyjęciu rzeczy,
2. poświadczenie przyjęcia zawiadomienia o znalezieniu rzeczy albo znalezieniu oraz przyjęciu rzeczy,
3. wniosek o wydanie rzeczy znalezionej,
4. zaświadczenie stwierdzające upływ terminów przechowywania rzeczy oraz zawierające informacje o wydaniu rzeczy.