URZĄD MIASTA PIEKARY ŚLĄSKIE

Nazwa komórki organizacyjnej :  Wydział Finansowo – Podatkowy

Nr karty : FP.1611.13.2022

 

TYTUŁ KARTY/ NAZWA PROCEDURY :

ZGŁOSZENIE POWSTANIA OBOWIĄZKU W PODATKU LEŚNYM - OSOBY FIZYCZNE

 

OGÓLNY OPIS :

  1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem leśnym są lasy - grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
  2. Podatnikami podatku leśnego są osoby fizyczne będące:
    1. właścicielami lasów.
    2. posiadaczami samoistnymi lasów.
    3. użytkownikami wieczystymi lasów.
    4. posiadaczami lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
  3. Jeżeli las stanowi współwłasność (znajduje się w posiadaniu) osoby fizycznej oraz jednocześnie osoby prawnej, bądź jednostki organizacyjnej (w tym spółki) nieposiadającej osobowości prawnej - osoba fizyczna składa deklarację na podatek leśny oraz opłaca podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. W tym przypadku osobie fizycznej nie jest doręczana decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego.
  4. Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu,     w którym powstał tytuł prawny do lasów lub objęcie lasów w posiadanie.
  5. Podatek leśny na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji Prezydent Miasta, jako  organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.
  6. Podatnicy podatku leśnego są obowiązani składać organowi podatkowemu, sporządzone na formularzach Informacje o lasach w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego.
  7. Obowiązek składania informacji o lasach dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg na mocy przepisów ustawy o podatku leśnym.
  8. Stawki podatku leśnego wynoszą:
    1. od
    2. dla lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych - 50% stawki określonej wyżej
  9. Zwalnia się od podatku leśnego:
    1. lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat.
    2. lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków.
    3. użytki ekologiczne. 

WYMAGANE DOKUMENTY:  

1.  Wypełniony formularz informacji IL – 1, wraz z ewentualnymi załącznikami ZIL – 1 , ZIL – 2, ZIL – 3  

2.  Dokument potwierdzający tytuł prawny, np.: akt notarialny, umowa dzierżawy, wypis z ksiąg wieczystych, testament, postanowienie o nabyciu spadku, wypis z rejestru gruntów, itp.

3.  Pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.

 

SPOSÓB DOSTARCZENIA DOKUMENTÓW :

  1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym  lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
    2. przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    3. złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy – Referat Podatkowy  ul. Bytomska 84, pokój nr 3 - parter. Numer telefonu: (32) 39 39 313 i (32) 39 39 334. Godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 17:00, wtorek - czwartek 7:30 - 15:30, piątek 7:30 - 14:00.
  2. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach podatnik zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.  

OPŁATY :    

  1. Złożenie informacji o lasach wraz z załącznikami - jest wolne od opłat.
  2. Opłata  skarbowa  za  złożenie  dokumentu  stwierdzającego  udzielenie  pełnomocnictwa  lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 zł.
    Z  opłaty  zwolnione   pełnomocnictwa  udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  3. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto bankowe urzędu: 08 1020 2313 0000 3802 0556 3566 przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu ul. Bytomska 84 pokój nr 1 – parter. Numer telefonu: (32) 39 39 318. Godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 16:30, wtorek - czwartek 7:30 - 15:00, piątek 7:30 - 13:30.

TERMINY I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY :  

  1. W terminie do miesiąca od złożenia kompletnej informacji wydawana jest decyzja ustalająca wysokość podatku. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  2. Dokument może być odebrany przez podatnika:
    1. poprzez pocztę tradycyjną.
    2. osobiście w siedzibie urzędu: Referat Podatkowy ul. Bytomska 84, pokój nr 3 - parter. Numer telefonu: (32) 39 39 313 i (32) 39 39 334. Godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 17:00, wtorek - czwartek 7:30 - 15:30, piątek 7:30 - 14:00.
  3. Decyzje wymiarowe na kolejny rok są wydawane na początku roku i dostarczane podatnikowi za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
  4. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

INFORMACJE NA TEMAT PRZEBIEGU SPRAWY :

  1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście - Referat Podatkowy ul. Bytomska 84, pokój nr 3 - parter. Numer telefonu:  (32) 39 39 313 i (32) 39 39 334. Godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 17:00, wtorek - czwartek 7:30 - 15:30, piątek 7:30 - 14:00.
  2. Z uwagi na konieczność zachowania tajemnicy skarbowej, informacje na temat przebiegu sprawy nie są udzielane telefonicznie. Telefonicznie są udzielane jedynie dodatkowe informacje na temat dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia postępowania w sprawie.

TRYB ODWOŁAWCZY:  

  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Prezydenta Miasta. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
    1. przy pomocy formularza elektronicznego Odwołanie dostępnego w dziale Inne, poprzez skrzynkę kontaktową PeUP .
    2. przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    3.  bezpośrednio w siedzibie urzędu ul. Bytomska 84 lub ul. Bytomska 92 Punkt Informowania Mieszkańców - parter. Numer telefonu: (32) 77 61 430 i (32) 39 39 361 Godziny urzędowania: poniedziałek 7:30 - 17:00 wtorek - czwartek 7:30 - 15:30 piątek 7:30 - 14:00.
  2. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania   w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego.
  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

SKARGI I WNIOSKI :

  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
    1. pisemnie przy pomocy formularza elektronicznego Skarga lub Wniosek dostępnego  w dziale Inne, poprzez skrzynkę kontaktową PeUP.
    2. pisemnie pocztą tradycyjną.
    3. pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach  jego pracy.
    4. ustnie bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu - skargi i wnioski przyjmuje Prezydent Miasta lub upoważniona osoba ul. Bytomska 84, poniedziałek 13:00 - 17:00. Numer telefonu: (32) 39 39 358.
  2. Skargi i wnioski są wolne od opłat.

PODSTAWA PRAWNA:

  1.  Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2019r. poz. 888 ze zm.)
  2.  Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). 

INFORMACJE DODATKOWE :

  1. Niezapłacenie podatku w terminie powoduje obowiązek zapłaty odsetek od zaległości oraz może spowodować wszczęcie postępowania egzekucyjnego mającego na celu wyegzekwowanie zaległości podatkowej.
  2. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, co oznacza, że o zapłatę należności wraz z odsetkami organ podatkowy ma prawo upomnieć się za okres 5 lat wstecz. Okoliczności, które zawieszają bieg tego terminu określone są w ustawie Ordynacja podatkowa  w art. 70, 70a i art. 71.

PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH:

W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami:

1.       Administratorem danych osobowych, które zostały nam przez Pana/Panią przekazane jest Prezydent Miasta Piekary Śląskie z siedzibą przy ul. Bytomskiej 84, 41-940 Piekary Śląskie, tel.: +48 (32) 39-39-411 (sekretariat); e-mail: um@piekary.pl, bip.piekary.pl;

2.       W sprawach z zakresu ochrony swoich danych osobowych, ma Pani/Pan prawo skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych wyznaczonym przez administratora:

a.       drogą mailową na adres dane.osobowe@piekary.pl

b.       pisemnie na adres siedziby Administratora wskazany powyżej.

Jakakolwiek zmiana osoby wyznaczonej na Inspektora ochrony danych nie będzie wpływała na wskazane sposoby kontaktu.

3.       Pani/Pana dane będą przetwarzane w następujących celach i zgodnie z następującymi podstawami prawnymi:

a.         opodatkowania nieruchomości: zgodnie z postanowieniami rozdz. 2 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych, rozdz. 2 ustawy z dnia 15.11.1984 r. o podatku rolnym oraz ustawy z dnia 30.10.2002 r. o podatku leśnym, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i e Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);

b.         opodatkowania środków transportowych: zgodnie z postanowieniami rozdz. 3 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i e RODO;

c.         udzielanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych: zgodnie z postanowieniami działu III rozdz. 7a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i e RODO;

d.         wydawania zaświadczeń w sprawach podatkowych: zgodnie z postanowieniami działu VIIIa ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i e RODO;

e.         stwierdzenia nadpłaty podatku: zgodnie z postanowieniami działu III rozdział 9 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i e RODO

f.          zwrot opłaty skarbowej: zgodnie z postanowieniami art. 9 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej oraz działu III rozdz. 9 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c    i e RODO;

g.         windykacji należności budżetu Gminy: zgodnie z postanowieniami działu I rozdz. 1, art. 26 oraz rozdz. 5 ustawy z dnia 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i e RODO.

4.       Z poszanowaniem poufnego charakteru Pani/Pana danych, w tym stosując mechanizmy minimalizujące liczbę przekazywanych danych oraz ograniczając możliwość przekazywania danych o charakterze wrażliwym, Pani/Pana dane mogą być ujawniane podmiotom i osobom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, operatorowi pocztowemu, Asseco Data Systems S.A. z siedzibą w Gdyni przy ul. Podolskiej 21, której powierzono dane w związku z asystą techniczną zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania miastem w Urzędzie Miasta Piekary Śląskie, LTC Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi przy ul. Pabianickiej 159/161, której powierzono dane w związku z asystą techniczną elektronicznego systemu obiegu dokumentów w Urzędzie Miasta Piekary Śląskie. Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane dot. imienia, nazwiska, rodzaju ulgi podatkowej i kwoty ewentualnego umorzenia podatku będą publikowane w BIP Urzędu, na podstawie art. 37 ustawy z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych.

5.       Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane jedynie w okresie niezbędnym do realizacji celów, o których mowa w ust. 3. Po zrealizowaniu tych celów dane osobowe będą przechowywane w celach archiwalnych przez okres:

a.       pkt 3 a-c, e-f: 10 lat;

b.       pkt 3 d i g: 5 lat.

Okresy przechowywania mogą ulec zmianie ze względu na zmiany w przepisach prawa.

6.       Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do żądania ich sprostowania w takim zakresie, w jakim wskazane dane są niezgodne ze stanem faktycznym, usunięcia, jeżeli dane nie są niezbędne do wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej oraz do ograniczenia przetwarzania. Ponadto ma Pani/Pan prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. W celu skorzystania z ww. należy skontaktować się z administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego ds. ochrony danych osobowych – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, iż przepisy RODO zostały naruszone.

7.       Administrator danych osobowych, na mocy art.17 ust. 3 lit. b  RODO, ma prawo odmówić usunięcia Pani/Pana danych osobowych.

8.       Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego ds. ochrony danych osobowych – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli uzna Pani/Pan, iż przepisy RODO zostały naruszone.

9.       Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe. Niepodanie danych wiąże się z zastosowaniem art. 54 ustawy z dnia 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy.

10.    Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.

 

Złożenie wniosku jest równoznaczne z zaakceptowaniem powyższych informacji.

FORMULARZE : IL – 1, ZIL – 1 , ZIL – 2, ZIL – 3