Kolorowy pasek
Godło, Herb, Logo
Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Piekary Śląskie

Kolorowy pasek

Transkrypcja aktu stanu cywilnego (przeniesienie do rejestru stanu cywilnego zagranicznego dokumentu stanu cywilnego)

URZĄD MIASTA PIEKARY ŚLĄSKIE

 

Nazwa komórki organizacyjnej:

 

URZĄD STANU CYWILNEGO

 

 

Nr karty:

 

USC.1611.10.2019       

 

 

TYTUŁ KARTY/NAZWA PROCEDURY:

 

TRANSKRYPCJA AKTU STANU CYWILNEGO (PRZENIESIENIE DO REJESTRU STANU CYWILNEGO ZAGRANICZNEGO DOKUMENTU STANU CYWILNEGO)

 

 

OGÓLNY OPIS:

 

Zagraniczny dokument stanu cywilnego, będący dowodem zdarzenia i jego rejestracji, może zostać przeniesiony do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji.

 

Transkrypcja polega na wiernym i literalnym przeniesieniu treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego zarówno językowo, jak i formalnie, bez żadnej ingerencji w pisownię imion i nazwisk osób skazanych w zagranicznym dokumencie stanu cywilnego.

 

Transkrypcji podlega dokument, który w państwie wystawienia jest uznawany za dokument stanu cywilnego i ma moc dokumentu urzędowego, jest wydany przez właściwy organ oraz nie budzi wątpliwości co do autentyczności.

 

Wniosek do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego o dokonanie transkrypcji może złożyć osoba, której dotyczy zdarzenie podlegające transkrypcji, lub inna osoba, która wykaże interes prawny w transkrypcji lub interes faktyczny w transkrypcji dokumentu potwierdzającego zgon.

 

Transkrypcja jest obligatoryjna, jeżeli obywatel polski, którego dotyczy zagraniczny dokument stanu cywilnego, posiada akt stanu cywilnego potwierdzający zdarzenia wcześniejsze sporządzony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i żąda dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego lub ubiega się o polski dokument tożsamości lub nadanie numeru PESEL. Transkrypcja może zostać dokonana również z urzędu.

 

Dokonując transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, który dotyczy obywateli polskich posługujących się również aktami stanu cywilnego sporządzonymi w Rzeczypospolitej Polskiej, kierownik urzędu stanu cywilnego dostosowuje, na wniosek osoby, której akt dotyczy, w formie czynności materialno-technicznej, pisownię danych zawartych w zagranicznym dokumencie do reguł pisowni polskiej, jeżeli wniosek taki został złożony z wnioskiem o dokonanie transkrypcji.

 

Jeżeli zagraniczny dokument stanu cywilnego potwierdzający zawarcie małżeństwa nie zawiera zapisu o oświadczeniu małżonków w sprawie ich nazwisk po ślubie i nazwisk dzieci zrodzonych z tego małżeństwa, małżonkowie mogą złożyć takie oświadczenia do protokołu przed kierownikiem, który dokonuje transkrypcji w momencie składania podania lub w każdym późniejszym czasie.

Jeżeli wniosek o transkrypcję został złożony do konsula, przesyła on wniosek do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego na terenie RP. Oświadczenia w sprawie nazwisk składa się przed konsulem.

Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia transkrypcji, jeśli: 

-       dokument w państwie wystawienia nie jest uznawany za dokument stanu cywilnego lub nie ma mocy dokumentu urzędowego, lub nie został wydany przez właściwy organ, albo też budzi wątpliwości co do swojej autentyczności, lub potwierdza zdarzenie inne niż urodzenie, małżeństwo lub zgon,

-       zagraniczny dokument powstał w wyniku transkrypcji w państwie innym niż państwo zdarzenia,

-       transkrypcja byłaby sprzeczna z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej (np. związek partnerski).


Jeżeli zachodzi konieczność uzupełnienia transkrybowanego aktu stanu cywilnego, należy odpowiednio zaznaczyć to w składanym wniosku (patrz procedura "Uzupełnienie aktu stanu cywilnego").

 

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

 

-       wypełniony formularz wniosku,

-       dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty,

-       dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu).
W sytuacji składania wniosku drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki PeUP/ ePUAP, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane.

W pozostałych sytuacjach dowód osobisty lub inny dokument tożsamości może być okazywany przy składaniu wniosku, w trakcie prowadzonego postępowania lub przy odbiorze dokumentu kończącego sprawę.

-       zagraniczny odpis aktu stanu cywilnego, który ma być wpisany do polskich ksiąg (oryginał lub kopia potwierdzona przez organ, który sporządził akt i jest uprawniony do wydawania z niego odpisów) wraz z urzędowym tłumaczeniem. Dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:

-       tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości,

-       tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG),

-       polskiego konsula.

-       zaświadczenie z USC Warszawa - Śródmieście i Łódź - Centrum o nieistnieniu w tamtejszych księgach aktu podlegającego transkrypcji, o ile akt sporządzony był na dawnych terenach Polski, a obecnie znajdujących się w granicach powstałych po ZSRR,

-       pełnomocnictwo - udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat lub radca prawny, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa. Do pełnomocnictwa dołącza się dowód uiszczenia stosownej opłaty.

 

 

SPOSÓB DOSTARCZENIA DOKUMENTÓW:   

 

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

-       przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP/ ePUAP – opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,

-       przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),

-       złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.

 

Dokumenty do wglądu należy przedstawić:

-       w sytuacji bezpośredniego kontaktu z urzędem - przy składaniu wniosku.

-       w sytuacji korzystania ze skrzynki PeUP/ ePUAP lub drogi pocztowej - dostarczyć bezpośrednio do urzędu, jako uzupełnienie wcześniej przesłanego wniosku lub przesłać pocztą, a urząd po dokonaniu odpowiednich czynności dokumenty te odeśle na wskazany adres,

-       dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.

 

W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.

 

OPŁATY:

 

-       50,- zł - opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego potwierdzającego transkrypcję,

-       17,- zł - opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.

Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.

 

Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.

 

Opłatę skarbową uiszcza się w kasie Urzędu Miasta, ul. Bytomska 84 (pokój nr 1) lub w formie wpłaty na konto Urzędu  Miasta w Piekarach Śląskich:

PKO Bank Polski SA nr 08 1020 2313 0000 3802 0556 3566.

 

W przypadku regulowania opłaty skarbowej w formie przelewu zagranicznego, przed właściwym nr konta należy wpisać nr BIC (Swift): BPKOPLPW.

 

Kasy Urzędu Miasta Piekary Śląskie są czynne w godzinach:

-       poniedziałek: 7.30 - 16.30,

-       wtorek-czwartek: 7.30 - 15.00,

-       piątek: 7.30 - 13.30.

 

 

TERMINY I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

 

W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku wydawany jest odpis zupełny aktu stanu cywilnego potwierdzający transkrypcję aktu stanu cywilnego bądź decyzja o odmowie dokonania ww. transkrypcji. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.

 

Dokument może być odebrany przez wnioskodawcę:

-       drogą elektroniczną poprzez skrzynkę PeUP/ ePUAP,

-       poprzez pocztę tradycyjną,

-       osobiście w siedzibie urzędu.

O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.

                                                                                  

INFORMACJE NA TEMAT PRZEBIEGU SPRAWY:

 

Bliższych informacji można zasięgnąć pod nr tel. (32) 39 39 367, (32) 77 61 447 (z-ca kierownika USC), (32) 39 39 366 (kierownik usc), (32) 39 39 301 lub osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w Piekarach Śląskich, ul. Bytomska 84, pok. 1, 2 i 3.

 

Urząd Stanu Cywilnego w Piekarach Śląskich jest czynny w godzinach:

-       poniedziałek: 7.30 - 17.00,

-       wtorek-czwartek: 7.30 - 15.30,

-       piątek: 7.30 - 14.00,

-       sobota: 10.00 - 13.00 (uroczystości zawarcia małżeństwa oraz rejestracja zgonów). 

 

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

 

Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji o odmowie transkrypcji aktu stanu cywilnego. Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego w Katowicach w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Piekarach Śląskich. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:

-       przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP – opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,

-       przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),

-       złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.

 

O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej.

Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

 

SKARGI I WNIOSKI:

 

Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:

-       pisemnie przy pomocy formularza elektronicznego „Skarga” lub „Wniosek” dostępnego w dziale „Inne” na stronie www.sekap.pl, poprzez skrzynkę kontaktową PeUP,

-       pisemnie za pośrednictwem poczty tradycyjnej,

-       pisemnie bezpośrednio w Urzędzie Miasta w Piekarach Śląskich – Punkt Informowania  Mieszkańców przy ul. Bytomskiej 84 lub Bytomskiej 92,  w godzinach:

-       poniedziałek: 7.30 - 17.00

-       wtorek - czwartek: 7.30 - 15.30

-       piątek: 7.30 - 14.00

 

Skargi i wnioski przyjmuje Prezydent Miasta lub upoważniona osoba w każdy poniedziałek od 13.00 - 17.00; numer telefonu: (32) 39 39 358.

 

PODSTAWA PRAWNA:

 

-       ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm.),

-       ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.),

-       ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 1000 z późn. zm.).

 

INFORMACJE DODATKOWE:

 

 

W związku z przetwarzaniem Pani/ Pana danych osobowych prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami:

 

1.     Administratorami danych osobowych, które zostały nam przez Pana/ Panią przekazane są:

-       Minister Cyfryzacji z siedzibą w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, email: iod@mc.gov.pl. (odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru stanu cywilnego),

-       Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji z siedzibą w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 (odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska,

-       Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego (Prezydent Miasta Piekary Śląskie) w Piekarach Śląskich z siedzibą przy ul. Bytomskiej 84, 41-940 Piekary Śląskie, tel. +48 (32) 39-39-411 (sekretariat); e-mail: um@piekary.pl, bip.piekary.pl.

2.    W sprawach z zakresu ochrony swoich danych osobowych, ma Pani/ Pan prawo skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych wyznaczonym przez każdego z administratorów:

-       administrator – Minister Cyfryzacji: poprzez email: iod@mc.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora,

-       administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: poprzez email: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora,

-       administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Piekarach Śląskich (Prezydent Miasta Piekary Śląskie): poprzez email: dane.osobowe@piekary.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora wskazany powyżej. Jakakolwiek zmiana osoby wyznaczonej na Inspektora ochrony danych nie będzie wpływała na wskazane sposoby kontaktu.

3.    Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu realizacji procesu rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów,  zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a i c i art. 9 ust. 2 lit. g Rozporządzenia o ochronie danych nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w związku z przepisami Rozdziału 6 i 7 ustawy z 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.

4.    Z poszanowaniem poufnego charakteru Pani/Pana dane, w tym stosując mechanizmy minimalizujące liczbę przekazywanych danych oraz ograniczając możliwość przekazywania danych o charakterze wrażliwym, Pani/Pana dane mogą być ujawnione podmiotom i osobom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, operatorowi pocztowemu (w przypadku korespondencji papierowej) oraz podmiotom przetwarzającym tj. Asseco Data Systems S.A. z siedzibą przy ul. Podolskiej 21, 81-321 Gdynia, LTC spółka z o.o. z siedzibą przy ul. Pabianickiej 159/161, 93-490 Łódź, której powierzono asystę techniczną systemu obiegu dokumentów w Urzędzie Miasta Piekary Śląskie.

5.    Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 80 lat (dot. rejestracji małżeństw i zgonów) lub 100 lat (dot. rejestracji urodzeń). Po tym czasie dokumentacja przekazywana jest do Archiwum Państwowego w Katowicach, gdzie będą przechowywane wieczyste. Okres przetwarzania może ulec zmianie ze względu na szczegółowe przepisy prawa, w tym w szczególności  zawarte w ustawie z 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego. Dane osobowe niewymagane przepisami prawa, które zostaną przez Panią/Pana dodatkowo podane, będą przetwarzane na podstawie świadomej i dobrowolnej zgody do momentu jej wycofania.

6.     Administrator dopuszcza przekazanie Pani/Pana danych osobowych do Państwa trzeciego na podstawie zawartych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

7.     Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania w takim zakresie, w jakim wskazane dane są niezgodne ze stanem faktycznym, usunięcia, jeżeli dane nie są niezbędne do wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej oraz do ograniczenia przetwarzania. Ponadto ma Pani/Pan prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. W celu skorzystania z w/w należy skontaktować się z administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych.

8.     Administrator danych osobowych, w przypadkach wskazanych w art. 17 ust. 3 lit. b RODO, ma prawo odmówić usunięcia Pani/Pana danych osobowych.

9.     Przysługuje Pani/Panu prawo cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (dotyczy wyłącznie nr telefonu podanego dobrowolnie do celów bezpośredniego kontaktu).

10.  Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego ds. ochrony danych osobowych – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobistych, jeśli uzna Pani/Pan, że przepisy RODO zostały naruszone.

11.  Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym związanym z realizacją sprawy z zakresu rejestracji stanu cywilnego. Podanie nr telefonu jest dobrowolne.

12.  Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 rozporządzenia RODO.

 

FORMULARZE:

 

-       wniosek dot. transkrypcji aktu urodzenia,

-       wniosek dot. transkrypcji aktu małżeństwa,

-       wniosek dot. transkrypcji aktu zgonu.

 

Załączniki

USC_1611_10_2019 - wniosek dot transkrypcji aktu urodzenia (93.1kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_10_2019 - wniosek dot transkrypcji aktu urodzenia (59kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_10_2019 - wniosek dot transkrypcji aktu małżeństwa (94.8kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_10_2019 - wniosek dot transkrypcji aktu małżeństwa (61kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_10_2019 - wniosek dot transkrypcji aktu zgonu (57.5kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_10_2019 - wniosek dot transkrypcji aktu zgonu (92.2kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_10_2019 - oświadczenie dot ochr danych osob osób trzecich _RODO (43.5kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_10_2019 - oświadczenie dot ochr danych osob osób trzecich _RODO (53.3kB) Zapisz dokument Pokaż dokument

Metadane

Źródło informacji:Marek Markefka
Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Marek Markefka
Data wprowadzenia:2019-08-01 07:57:02
Opublikował:Marek Markefka
Data publikacji:2019-08-21 13:40:23
Ostatnia zmiana:2019-08-21 13:40:35
Ilość wyświetleń:92

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij