Kolorowy pasek
Godło, Herb, Logo
Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Piekary Śląskie

Kolorowy pasek

Odtworzenie treści polskiego aktu stanu cywilnego

URZĄD MIASTA PIEKARY ŚLĄSKIE

 

Nazwa komórki organizacyjnej:

 

URZĄD STANU CYWILNEGO

 

Nr karty:

 

USC.1611.19.2019       

 

TYTUŁ KARTY/NAZWA PROCEDURY:

 

ODTWORZENIE TREŚCI POLSKIEGO AKTU STANU CYWILNEGO 

 

OGÓLNY OPIS:

 

W razie zaginięcia lub zniszczenia całości lub części księgi stanu cywilnego, odtwarza się treść aktu stanu cywilnego.

 

Odtworzenie polega na wpisaniu do rejestru stanu cywilnego treści aktu stanu cywilnego sporządzonego w księdze stanu cywilnego prowadzonej przed dniem 1 marca 2015 roku wraz z adnotacją w akcie stanu cywilnego o odtworzeniu.

 

Treść aktu stanu cywilnego podlegającego odtworzeniu ustala się na podstawie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego, akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego, odpisu księgi stanu cywilnego, jeżeli został sporządzony, lub innych dokumentów przedstawionych przez wnioskodawcę, które zawierają dane wymagane do odtworzenia treści aktu stanu cywilnego.

 

Wniosek o odtworzenie treści aktu stanu cywilnego składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego, a odtworzenia dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt stanu cywilnego lub jest właściwy do przechowywania księgi, w której akt był sporządzony.

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

 

-       dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu).
W sytuacji składania wniosku drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki PeUP/ ePUAP, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane.

-       wypełniony formularz wniosku,

-       dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty,

-       oświadczenie Wnioskodawcy, że dotychczas nie występował z wnioskiem o wpisanie przedmiotowego aktu do urzędów stanu cywilnego na terenie Polski,

-       zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego z urzędu stanu cywilnego właściwego ze względu na miejsce zdarzenia - w przypadku gdy wniosek o odtworzenie składa się do innego urzędu niż miejsce rejestracji zdarzenia (urodzenia, małżeństwa, zgonu),

-       dowody (dokumenty, zeznania świadków) potwierdzające fakt powstania i treść aktu, którego treść ma być odtwarzana, lub też zaginięcie bądź zniszczenie całości lub części księgi stanu cywilnego, w której akt powstał,

-       pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.

 

SPOSÓB DOSTARCZENIA DOKUMENTÓW:

 

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

-       przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP/ ePUAP – opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,

-       przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),

-       złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.

 

Dokumenty do wglądu należy przedstawić:

-       w sytuacji bezpośredniego kontaktu z urzędem - przy składaniu wniosku.

-       w sytuacji korzystania ze skrzynki PeUP/ ePUAP lub drogi pocztowej - dostarczyć bezpośrednio do urzędu, jako uzupełnienie wcześniej przesłanego wniosku lub przesłać pocztą, a urząd po dokonaniu odpowiednich czynności dokumenty te odeśle na wskazany adres,

-       dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną.

 

W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.

 

OPŁATY:

 

-       39,- zł - opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego potwierdzającego odtworzenie,

-       17,- zł - opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.

Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.

 

Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.

 

Opłatę skarbową uiszcza się w kasie Urzędu Miasta, ul. Bytomska 84 (pokój nr 1) lub w formie wpłaty na konto Urzędu  Miasta w Piekarach Śląskich:

PKO Bank Polski SA nr 08 1020 2313 0000 3802 0556 3566.

 

W przypadku regulowania opłaty skarbowej w formie przelewu zagranicznego, przed właściwym nr konta należy wpisać nr BIC (Swift): BPKOPLPW.

 

Kasy Urzędu Miasta Piekary Śląskie są czynne w godzinach:

-       poniedziałek: 7.30 - 16.30,

-       wtorek-czwartek: 7.30 - 15.00,

-       piątek: 7.30 - 13.30.

 

TERMINY I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

 

W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku wydawany jest odpis zupełny aktu stanu cywilnego potwierdzający odtworzenie dokumentu stanu cywilnego bądź decyzja o odmowie dokonania ww. odtworzenia. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.

 

Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia dokonania odtworzenia, jeżeli wnioskodawca nie przedstawi dokumentu bezspornie potwierdzającego zdarzenie lub potwierdza on zdarzenie inne niż urodzenie, małżeństwo lub zgon, lub odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego byłoby sprzeczne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Dokument może być odebrany przez wnioskodawcę:

-       drogą elektroniczną poprzez skrzynkę PeUP/ ePUAP,

-       poprzez pocztę tradycyjną,

-       osobiście w siedzibie urzędu.

O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.

 

INFORMACJE NA TEMAT PRZEBIEGU SPRAWY:

 

Bliższych informacji można zasięgnąć pod nr tel. (32) 39 39 367, (32) 77 61 447 (z-ca kierownika USC), (32) 39 39 366 (kierownik usc), (32) 39 39 301 lub osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w Piekarach Śląskich, ul. Bytomska 84, pok. 1, 2 i 3.

 

Urząd Stanu Cywilnego w Piekarach Śląskich jest czynny w godzinach:

-       poniedziałek: 7.30 - 17.00,

-       wtorek-czwartek: 7.30 - 15.30,

-       piątek: 7.30 - 14.00,

-       sobota: 10.00 - 13.00 (uroczystości zawarcia małżeństwa oraz rejestracja zgonów). 

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

 

Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji o odmowie odtworzenia dokumentu stanu cywilnego. Odwołanie wnosi się do Wojewody Śląskiego w Katowicach w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Piekarach Śląskich. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:

-       przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP/ ePUAP – opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,

-       przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),

-       złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.

 

O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej.

Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

 

SKARGI I WNIOSKI:

 

Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:

-       pisemnie przy pomocy formularza elektronicznego „Skarga” lub „Wniosek” dostępnego w dziale „Inne” na stronie www.sekap.pl, poprzez skrzynkę kontaktową PeUP,

-       pisemnie za pośrednictwem poczty tradycyjnej,

-       pisemnie bezpośrednio w Urzędzie Miasta w Piekarach Śląskich – Punkt Informowania  Mieszkańców przy ul. Bytomskiej 84 lub Bytomskiej 92,  w godzinach:

-       poniedziałek: 7.30 - 17.00,

-       wtorek - czwartek: 7.30 - 15.30,

-       piątek: 7.30 - 14.00.

 

Skargi i wnioski przyjmuje Prezydent Miasta lub upoważniona osoba w każdy poniedziałek od 13.00 - 17.00; numer telefonu: (32) 39 39 358.

 

PODSTAWA PRAWNA:

 

-       ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm.),

-       ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.),

-       ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 1000 z późn. zm.).

                                                                                  

INFORMACJE DODATKOWE:

 

 

W związku z przetwarzaniem Pani/ Pana danych osobowych prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami:

 

1.     Administratorami danych osobowych, które zostały nam przez Pana/ Panią przekazane są:

-       Minister Cyfryzacji z siedzibą w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, email: iod@mc.gov.pl. (odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru stanu cywilnego),

-       Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji z siedzibą w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 (odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska,

-       Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego (Prezydent Miasta Piekary Śląskie) w Piekarach Śląskich z siedzibą przy ul. Bytomskiej 84, 41-940 Piekary Śląskie, tel. +48 (32) 39-39-411 (sekretariat); e-mail: um@piekary.pl, bip.piekary.pl.

2.    W sprawach z zakresu ochrony swoich danych osobowych, ma Pani/ Pan prawo skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych wyznaczonym przez każdego z administratorów:

-       administrator – Minister Cyfryzacji: poprzez email: iod@mc.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora,

-       administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: poprzez email: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora,

-       administrator – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Piekarach Śląskich (Prezydent Miasta Piekary Śląskie): poprzez email: dane.osobowe@piekary.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora wskazany powyżej. Jakakolwiek zmiana osoby wyznaczonej na Inspektora ochrony danych nie będzie wpływała na wskazane sposoby kontaktu.

3.    Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu realizacji procesu rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów,  zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a i c i art. 9 ust. 2 lit. g Rozporządzenia o ochronie danych nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w związku z przepisami Rozdziału 6 i 7 ustawy z 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.

4.    Z poszanowaniem poufnego charakteru Pani/Pana dane, w tym stosując mechanizmy minimalizujące liczbę przekazywanych danych oraz ograniczając możliwość przekazywania danych o charakterze wrażliwym, Pani/Pana dane mogą być ujawnione podmiotom i osobom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, operatorowi pocztowemu (w przypadku korespondencji papierowej) oraz podmiotom przetwarzającym tj. Asseco Data Systems S.A. z siedzibą przy ul. Podolskiej 21, 81-321 Gdynia, LTC spółka z o.o. z siedzibą przy ul. Pabianickiej 159/161, 93-490 Łódź, której powierzono asystę techniczną systemu obiegu dokumentów w Urzędzie Miasta Piekary Śląskie.

5.    Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 80 lat (dot. rejestracji małżeństw i zgonów) lub 100 lat (dot. rejestracji urodzeń). Po tym czasie dokumentacja przekazywana jest do Archiwum Państwowego w Katowicach, gdzie będą przechowywane wieczyste. Okres przetwarzania może ulec zmianie ze względu na szczegółowe przepisy prawa, w tym w szczególności  zawarte w ustawie z 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego. Dane osobowe niewymagane przepisami prawa, które zostaną przez Panią/Pana dodatkowo podane, będą przetwarzane na podstawie świadomej i dobrowolnej zgody do momentu jej wycofania.

6.     Administrator dopuszcza przekazanie Pani/Pana danych osobowych do Państwa trzeciego na podstawie zawartych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

7.     Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania w takim zakresie, w jakim wskazane dane są niezgodne ze stanem faktycznym, usunięcia, jeżeli dane nie są niezbędne do wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej oraz do ograniczenia przetwarzania. Ponadto ma Pani/Pan prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. W celu skorzystania z w/w należy skontaktować się z administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych.

8.     Administrator danych osobowych, w przypadkach wskazanych w art. 17 ust. 3 lit. b RODO, ma prawo odmówić usunięcia Pani/Pana danych osobowych.

9.     Przysługuje Pani/Panu prawo cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (dotyczy wyłącznie nr telefonu podanego dobrowolnie do celów bezpośredniego kontaktu).

10.  Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego ds. ochrony danych osobowych – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobistych, jeśli uzna Pani/Pan, że przepisy RODO zostały naruszone.

11.  Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym związanym z realizacją sprawy z zakresu rejestracji stanu cywilnego. Podanie nr telefonu jest dobrowolne.

12.  Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 rozporządzenia RODO.

 

 

FORMULARZE:

 

-       wniosek dot. odtworzenia aktu urodzenia,

-       wniosek dot. odtworzenia aktu małżeństwa,

-       wniosek dot. odtworzenia aktu zgonu.

Załączniki

USC_1611_19_2019 - wniosek dot odtworzenia aktu urodzenia (62kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_19_2019 - wniosek dot odtworzenia aktu urodzenia (92.2kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_19_2019 - wniosek dot odtworzenia aktu małżeństwa (71.5kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_19_2019 - wniosek dot odtworzenia aktu małżeństwa (94.6kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_19_2019 - wniosek dot odtworzenia aktu zgonu (63kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_19_2019 - wniosek dot odtworzenia aktu zgonu (92.5kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_19_2019 - oświadczenie dot ochr danych osob osób trzecich _RODO (43.5kB) Zapisz dokument Pokaż dokument
USC_1611_19_2019 - oświadczenie dot ochr danych osob osób trzecich _RODO (53.3kB) Zapisz dokument Pokaż dokument

Metadane

Źródło informacji:Marek Markefka
Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Marek Markefka
Data wprowadzenia:2019-08-01 07:55:39
Opublikował:Marek Markefka
Data publikacji:2019-08-21 13:40:23
Ostatnia zmiana:2019-08-21 13:40:36
Ilość wyświetleń:40

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij